Wytyczne dotyczące działań skierowanych do uczniów i rodziców oraz kadry pedagogicznej po powrocie do szkół i placówek
Wytyczne dotyczące działań skierowanych do uczniów i rodziców oraz kadry pedagogicznej po powrocie do szkół i placówek
- Rekomendacje dla kadry pedagogicznej szkół i placówek:
- Zorganizowanie spotkania kadry pedagogicznej (niezwłocznie) w celu ustalenia wspólnych działań skierowanych do uczniów i rodziców celem rozpoznania problemów w sferze emocjonalnej, społecznej, fizycznej dla konkretnych oddziałów.
- Zintensyfikowanie działań podejmowanych przez wychowawców i pozostałych nauczycieli w celu rozpoznania potrzeb uczniów w zakresie budowania właściwych relacji społecznych w klasie.
- Zintegrowanie działań profilaktycznych wynikających z programu profilaktyczno-wychowawczego z działaniami przeciwdziałającymi COVID-19 i promującymi zdrowie.
- Ustalenie sposobów diagnozowania osiągnięć uczniów ukierunkowanych głównie na zaprojektowanie działań wspomagających, bez nadmiernego stosowania klasycznych sposobów sprawdzania wiedzy i umiejętności.
- Zwrócenie uwagi na eliminowanie lęku, poczucia zagrożenia spowodowanego nadmiernym obciążeniem związanym np. z przygotowywaniem się do sprawdzianów, czy obawą przed porażką w grupie rówieśniczej.
- Zaprojektowanie cyklu działań integrujących z uwzględnieniem propozycji zgłaszanych przez uczniów i rodziców, z możliwością włączenia w te działania psychologa, pedagoga , terapeutę.
- Określenie zadań pedagogów, psychologów i innych specjalistów zatrudnionych
w szkole dotyczących wsparcia nauczycieli, wychowawców w zakresie diagnozowania sytuacji wychowawczej w każdej klasie, - Ustalenie zakresu modyfikacji programów wychowawczo-profilaktycznych.
- Przestrzeganie zasady „nierozliczania” uczniów z zeszytów, zeszytów ćwiczeń,
w których wykonywały zadania podczas pracy zdalnej. - Określenie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego, w związku z nowymi wyzwaniami (w zakresie dydaktyki i wychowania).
- Stworzenie warunków do jeszcze większej aktywności samorządu uczniowskiego.
- Wzmocnienie roli wolontariatu szkolnego – organizacji samopomocy koleżeńskiej’
- Podjęcie stałej współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi
- Zgłoszenie Ośrodkom Doskonalenia Nauczycieli zapotrzebowania na szkolenia kadry pedagogicznej z uwzględnieniem zdiagnozowanych potrzeb.
- Działania skierowane do uczniów:
- Rozpoznanie indywidualnych potrzeb uczniów w zakresie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego oraz podjęcie adekwatnych do zdiagnozowanych potrzeb działań.
- Rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz trudności uczniów w przyswajaniu wiedzy i umiejętności w zakresie danego przedmiotu powstałych w czasie nauki zdalnej.
- Dostosowanie tematyki zajęć z wychowawcą do zdiagnozowanych potrzeb uczniów.
- Modyfikacja realizowanego programu nauczania, metod i form pracy do zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczniów.
- Realizacja podstawy programowej:
- ograniczenie wprowadzania nowych treści z podstawy programowej w przypadku zajęć edukacyjnych, które będą kontynuowane w roku szkolnym 2021/2022,
- umożliwienie uczniom dokonania weryfikacji ich wiedzy poprzez organizację:
- poprawkowych sprawdzianów wiedzy- jedynie z przedmiotów kończących się w danej klasie,
- sprawdzianów diagnostycznych, które nie są na ocenę,
- sprawdzianów na prośbę ucznia/uczniów zgodnie z zapisami w statucie,
- zrezygnowanie z przeprowadzania niezapowiedzianych kartkówek,
- zamieszczanie w terminarzu w dzienniku Librus terminów kartkówek,
- ograniczenie liczby przeprowadzanych kartkówek – maksymalnie trzy kartkówki w tygodniu z trzech różnych przedmiotów, maksymalnie z trzech ostatnich tematów,
- zrezygnowanie z zadawania tzw. prac domowych w klasach 8 do czasu egzaminów.
- Rozwijanie relacji interpersonalnych na poziomie nauczyciel-uczeń, uczeń-uczeń poprzez m.in.:
- częste kontakty i rozmowy nauczycieli/pedagogów z uczniami, uczniów z uczniami np. podczas lekcji rekomendujemy przeznaczyć 15 minut na integrację oddziału klasowego,
- objęcie wsparciem osoby nieśmiałe i wycofane, docenianie każdej aktywności, angażowanie do dodatkowych zadań,
- podejmowanie działań integrujących zespół klasowy np. obchody urodzin, aktywne przerwy śródlekcyjne,
- organizowanie częstych wyjść klasowych.
- Uruchomienie stałych dyżurów/konsultacji specjalistów dla uczniów.
- Współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi:
- Pozyskanie od rodziców informacji dotyczącej potrzeb, niepokojów, obaw uczniów w związku z powrotem do szkoły.
- Podjęcie stałej współpracy z rodzicami w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami.
- Uruchomienie stałych dyżurów/konsultacji specjalistów.
- Zorganizowanie warsztatów zwiększających świadomość rodziców/opiekunów w zakresie problemów zdrowia psychicznego dzieci/uczniów w skutek izolacji społecznej.
- Zorganizowanie szkoleń dla rodziców dotyczących spraw wychowawczych, stanów emocjonalnych, pokonywania lęku m.in. przed brakiem akceptacji w grupie, stresu, budowania na nowo relacji interpersonalnych.
Wymagania w zakresie działalności poradni psychologiczno-pedagogicznych:
- Zintensyfikowanie współpracy poradni ze szkołami i placówkami w zakresie diagnozowania uczniów i podejmowania działań wspierających uczniów
w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej z nauczycielami
i specjalistami ze szkół, placówek, z rodzicami i opiekunami prawnymi. - Opracowanie harmonogramu i tematyki zajęć reintegracyjnych, na podstawie diagnozy potrzeb szkół i placówek, dotyczącej kondycji psychicznej uczniów i ich rodziców (diagnoza prowadzona we współpracy z wychowawcami, pedagogami, psychologami szkół i placówek).
- Realizacja programu zajęć reintegracyjnych w szkołach i placówkach.
- Przeprowadzenie warsztatów dla rodziców ukierunkowanych na wspieranie uczniów przeżywających trudności po doświadczeniach związanych z sytuacją pandemiczną.
- Wzmożenie współpracy z kadrą szkół i placówek w zakresie podniesienia jakości wsparcia psychologiczno-pedagogicznego po powrocie do szkół głównie w zakresie problemów zdrowia psychicznego dzieci/uczniów.
Ustalenia dla Kuratorów Oświaty:
- Rozpoznanie skutków nauczania zdalnego.
- Stworzenie sieci wsparcia w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla:
- uczniów i rodziców,
- nauczycieli, specjalistów i dyrektorów szkół/placówek.
- Zorganizowanie spotkań, narad umożliwiających wymianę doświadczeń na temat opracowania i realizacji działań wspierających przez inne szkoły i placówki.
- Stworzenie bazy wiedzy na temat dobrych praktyk w zakresie organizacji działań wspierających skierowanych do uczniów, rodziców, nauczycieli.
- Nadzór nad realizacją programu zajęć reintegracyjnych w szkołach i placówkach.
- Systematyczna analiza skuteczności podjętych działań w zakresie wsparcia wychowawczego i psychoprofilaktycznego nadzorowanych szkół i placówek.
- Zobowiązanie dyrektorów szkół do wzmocnienia nadzoru pedagogicznego w celu zapewnienia przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
- Zobowiązanie dyrektorów szkół do podjęcia i rozwijania współpracy z lokalnymi placówkami/instytucjami np. GOPS-y, MOPS-y, PCPR-y, organizacje pozarządowe, osoby świadczące pomoc dzieciom, młodzieży.
- Zachęcenie dyrektorów szkół do udostępniania, w miarę możliwości, dla uczniów
i ich rodziców infrastruktury szkolnej np. boisk szkolnych, sal gimnastycznych itd. - Monitorowanie opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego w szkołach i placówkach z uwzględnieniem wyników aktualnej diagnozy potrzeb.
Wzmocnienie nadzoru pedagogicznego w zakresie działalności Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli skierowanej do kadr systemu oświaty z uwzględnieniem skutków pandemii.
Harmonogram działań w zakresie wsparcia wychowawczego i psychoprofilaktycznego środowiska szkolnego po powrocie do szkoły |
|||
L.p. | Termin realizacji | Zadanie | Odpowiedzialni |
ETAP PIERWSZY | |||
1. | Do 14.05.2021r. | · Wybór i opracowanie listy materiałów edukacyjnych
|
ORE |
· Zamieszczenie materiałów edukacyjnych na stronach MEiN i ORE
|
MEiN
ORE |
||
· Upowszechnienie informacji o materiałach edukacyjnych – (do szkół i placówek przez SIO) |
MEiN | ||
2.
|
Do 17.05.2021 r.
|
· Opracowanie zaleceń do działań wspierających uczniów, rodziców i kadrę pedagogiczną po powrocie do szkół po pandemii z uwzględnieniem wyników monitorowania (dla KO, PPP, szkół i placówek) |
MEiN |
3. | Od 21.05.2021r. do 30.05.2021r. |
· Opracowanie i realizacja programu zajęć reintegracyjnych w szkołach
|
Realizacja – PPP
Nadzór – KO
|
4. | Do 18.06.2021 | · Przeprowadzenie warsztatów dla rodziców ukierunkowanych na wspieranie uczniów przeżywających trudności po doświadczeniach związanych z sytuacją pandemiczną
|
|
DOSKONALENIE KADR | |||
5.
|
Do 28.05.2021r. | · Szkolenie z zakresu identyfikacji ucznia w sytuacji kryzysowej (dla KO i ODN ) |
ORE
|
· Szkolenie z diagnozy zapotrzebowania na treści wychowawcze i profilaktyczne ( dla KO i ODN ) |
|||
6.
|
Do 11.06.2021r.
|
· Szkolenie z zakresu identyfikacji ucznia w sytuacji kryzysowej (dla wychowawców klas, pedagogów szkolnych) |
Realizacja – ODN
Nadzór – KO
|
· Szkolenie z diagnozy zapotrzebowania na treści wychowawcze i profilaktyczne (dla wychowawców klas, pedagogów szkolnych) |
|||
ETAP DRUGI | |||
DOSKONALENIE KADR | |||
1. | Do 15.08.2021 r. | · Szkolenia dla kadry kierowniczej szkół i placówek w kierunku wsparcia środowiska szkolnego |
Realizacja – ORE i ODN Nadzór – KO |
2. | Do 27.08.2021 r. | · Przygotowanie pracowników oświaty do organizacji wsparcia w nowym roku szkolnym. |
Realizacja –
zespół kierowniczy szkół i placówek we współpracy z ODN Nadzór – KO |
3. | Do 20.09.2021 r. | · Szkolenie z interwencji wychowawczej dla specjalistów szkolnych i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych
|
ORE |
· Szkolenie z interwencji kryzysowej dla specjalistów szkolnych i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych
|
ORE | ||
4. | Do 30 .09.2021 r. | · Monitorowanie opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego w szkołach i placówkach z uwzględnieniem wyników aktualnej diagnozy potrzeb |
Nadzór – KO
|